fredag 4. mars 2016

Sølvblankt leketøy fra Korea

For første gang har jeg handla ei såkalt Kina-snelle fra Ebay fra et lite profilert merke. Den kjøpte jeg ene og alene fordi den ser sexy ut, har en overkommelig pris og er i en størrelse jeg trenger for å oppgradere snelleskapet med. Bando heter smykket. 

I utgangspunktet er det ikke nødvendigvis noe galt å handle Asia-sneller, da de fleste snellene er produsert i Østen uansett. "Made in Taiwan" står det på mange sneller i mellom-sjiktet hva pris angår. Likevel er det er noe som tenner varsellampa i meg når salgsannonsene på Ebay inneholder flere superlativer og lovord om snella fremfor reelle faktaopplysninger, og det er med sunt folkevett jeg styrer unna disse og heller velger dyrere sneller fra kjente merker som sjeldent eller aldri trenger noen videre introduksjon. 

Snelleprodusenten Bando skiller seg klart fra de fleste øvrige "billigsnellene" på Ebay med at de i det minste har et gjennomført utseende på de snellene jeg har sett, og denne er råsexy med sin kromfargede sideplater og gulldetaljer. Bare utseendet på snella var nok til at jeg punga ut de gode tretti dollarene selgeren skulle ha.


Jeg har få eller ingen krav til snella, foruten at den skal levere på samme nivå som de billigste lavprofilsnellene fra Abu Garcia, og det skal temmelig lite til. Blue Max og Black Max har fungert greit i et par måneder, før man blir klar over hvilken billig plastikkdrit man har kjøpt. 

Av en eller annen grunn hater jeg lavprofilsneller, og har så langt blitt nødt til å bruke disse til det lettere fisket på grunn av tilgangen på små multisneller til overkommelige priser. Bando er rund og sexy i formene i forhold. 


Førsteinntrykket er generelt sett bra, virker som om det er mye metall og lite plastikk. Den rommer 90m 0.33mm, og har knalldeilige håndtak av foam. 


En snelle i denne størrelsen passer bra inn i snellehylla, og fyller tomrommet etter den siste Abu Black Max-snella, som gikk i søpla forrige måned. I fremtiden kommer den til å sitte på flere stenger, og den skal få prøve seg på flere forskjellige fiskesituasjoner. Om en liten stund kommer det inn en spole med 0.23mm PowerPro, som jeg blant annet skal fylle denne snella med. 

Hovedsaklig kommer jeg til å bruke den til lett aktivt kystmeite etter flatfisk, bunnmeite etter sjøørret, litt tyngre bryggemeite og lett båtfiske på grunt vann etter flatfisk. 

Som jeg allerede har skrevet tidligere, jeg har ingen forventninger til denne snella. Den får bli så bra som den kan bli. Om den viser seg være like god som den ser ut til, har jeg en hakket grovere Bando-variant på blokka som skal få prøve seg. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar