fredag 18. desember 2015

Hybridform til tobisimitasjon

Blir mye jiggprat på meg nå, men dette er perfekt syssel på kjedelige fridager og når lysten til å stikke ut og fiske er større enn viljen. 

I forrige artikkel her på bloggen skrev jeg noen ord om den nye jiggforma mi til en liten shad til sjøørret. Dette er ei åpen form i èn del, som fylles opp fra toppen av forma. Denne gangen har jeg laget en slags hybridform til en tobisimitasjon, som er todelt form . Her er mine tanker at jeg vil ha muligheten til å fylle bukdelen av forma med en lys farge Plastisol, for så å sette forma sammen igjen og la en mørkere farge fylle resten av forma.

Del 1 - buken og mesteparten av shaden

Lager først delen av forma som skal ta buken, halen og mesteparten av ryggen. Foto: Lasse Bøe
Tremodellen har blitt trykt et stykke ned i utrullet modellkitt. Hadde jeg laget et jigghode, en pilk eller sluk, hadde jeg passet på at modellen av disse hadde blitt fordelt over begge formdelene. Forskjellen på denne typen form og en hybridform som dette, er at ryggdelen av forma bare dekker noen få milimeter av tremodellen. På en av mange måter kan man jo si at dette er ei åpen form (lik sjøørretshadforma, men at jeg har laget et lokk om dekker ryggen og som gir bedre avstøpninger.

Lagt på ramma som skal holde silikonen "innendørs". Foto: Lasse Bøe
I den første delen av hybridformen har jeg brukt 80gr High Temp RTV-silikon og 8gr katalysator. I mange tilfeller er dette alt for lite silikonmasse, og vil så vidt dekke halvparten av forma. Resten av forma bygger jeg ut med herdet silikon fra gamle, mislykkede former og restene som blir igjen i blandekoppen etter herding. Denne silikonen er møysommelig kuttet opp i småbiter, som blandes i ny silikon.

Det første laget silikon begynner å bre seg ut over forma, og innkapsler modellen av tre. Foto: Lasse Bøe
Nytt i prosessen denne gangen er at jeg vil legge et tynt teppe av silikon over tremodellen, og la denne få litt tid på å spre seg rundt i forma. Det tynne laget vil også gjøre at luftbobler i silikonmassen slipper raskere ut enn i ei full form. Av totalt ca 90gr silikonmasse, utgjør det første teppet ca 30-40gram.

På grunn av det tynne teppet silikon, stiger luftboblene i silikonen raskt mot overflaten. Foto: Lasse Bøe 

Ved hjelp av en tynn gjenstand som en spiker eller ei nål kan man godt hjelpe luftboblene til å sprekke ved å pirke litt der silikonen begynner å bule. Dette er langt fra nødvendig, forma fikk stå med det første teppet i 10 minutt, var forma så og si boblefri.

Nypoppet luftboble. Foto: Lasse Bøe
Første laget silikon, og luftboblene fortsetter å stige. Foto: Lasse Bøe
Mens det første teppet får stå og godgjøre seg litt, får de resterende 50-60grammene silikonmasse blandekoppen selskap av oppkappet gammel silikon. Jeg vet ikke hvor mye jeg hadde oppi, her gikk det på magefølelsen og ta i litt og litt, til silikonblandingen har en konsistens som ikke er for tynn og ikke for tykk. 

Oppkappet silikon fra gamle former og rester som blir igjen i blandekoppen når jeg har laget tidligere former.
Foto: Lasse Bøe
Oppkappet silikon brukt som utfyllingsmasse i ny, uherdet silikon og blandes godt sammen. Foto: Lasse Bøe
Resten av formen fylles med silikonblandingen, og får stå til det er ferdigherdet. Etter ca 7 timer kunne jeg demontere Legoklossene forsiktig. Silikonmassen er nå delvis herdet, men fremdeles litt bløt og sverter av på hendene. Siden formen ikke skal brukes nå, og bare få på "topplokket", går jeg i gang med neste del med en gang. På dette stadiet er silikonen langt fra gjennomherdet, men tilstrekkelig nok til at Legoklossene kan plukkes av uten å ødelegge formen. 

Del 2 - ryggdelen og topplokket av forma
Etter delvis herding påføres et tynt lag med vaselin over alle flatene som ny silikonmasse kan komme i kontakt med - det vil si tremodellen, silikonen i formen og ikke minst styrepinnene. Det er ingen ting i verden som kleber seg så godt til silikon som silikon! I starten fikk jeg erfare dette ved et par tilfeller, og unngår det for alt det er verdt. Rammen av Legoklosser trenger forøvrig ikke innsmøring av vaselin. 

Bunndelen av forma ferdigherdet, og ryggdelen skal lages. Forma er oppsmurt med vaselin for å gjøre det mulig å dele formene etterpå. Foto: Lasse Bøe 

Også her gjentar jeg prosessen fra første delen, med å lage et tynt teppe av ny silikon. På grunn av at det er en liten del av forma som gjenstår, bruker jeg her 40gr RTV-silikon og 4gr katalysator.

Samme prosess som ved bunndelen av forma, ca 1/3 av silikonmassen bres over tremodellen og innkapsler denne. Foto: Lasse Bøe
Når ca 1/3 av silikonen har blitt lagt som et teppe over tremodellen, tilføres gammel silikon til resten i blandekoppen. Etter ca 10 minutt blir silikonblandingen lagt over teppet og resten av forma blir fylt opp. 
De resterende 2/3 av silikonen blandes med opphakket silikon og helles over det første laget. Foto: Lasse Bøe

Etter ca ett døgn fra jeg gikk i gang med den første delen av forma, kan Legoklossene demonteres. Det er en viss nerve i stemningen å plukke av Legoklossene, for resultatet kan noen ganger være noe helt annet enn det man har tenkt seg. Dette blir det heldigvis mindre og mindre av, ettersom man blir mer erfaren og har in mente at den minste ujevnhet blir avspeilet i forma.

Demontering av Lego-veggene og deling av formene er spennende. Foto: Lasse Bøe
De to halvformene før jeg har gått over de med en Stanleykniv og fjernet øvrig silikon. Foto: Lasse Bøe
Silikonform til tobis: Check! Foto: Lasse Bøe
Må rett og slett si meg temmelig fornøyd!

Neste ledd er å lage ei jigghodeform som passer til tobisimitasjonen. Om det blir en superrealistisk variant i samme kategori som Savage Gear's Sandeel eller et helt enkelt jigghode med konet snute, vet jeg ikke enda. Vi får se.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar