tirsdag 23. februar 2016

Pimp my seat box

Jeg hater våte klær, våte sko, våte sokker og generelt sett våte ting. Det jeg hater mest, er en dassblaut ryggsekk som lukter høgg etter en tids bruk, og i tillegg er blottet for oversikt. Dette har jeg eliminert greit med en liten og hendig seat box fra Tronix Pro, men den er langt i fra perfekt. Den er hovedsaklig for liten, så her må vi tenke større. 
Enkel og grei, og moden for utskiftning. 
Det grunnleggende og elementære
Utgangspunktet mitt er ei apotek-kasse. Den er firkantet med rette vegger, og skulle absolutt la seg gjøre å pimpe opp til å bli en kystmeite-maskin som inneholder alt jeg trenger. Bolter, skiver, skruer og øvrige duppedingser finner jeg i ei rotekasse hos svigers. 

I seat boxen på bildet over har jeg stort sett måtte greie meg med å få plass til noen tackelmapper, en veske med noen søkker, agn og kanskje ei lite flaske med vann eller brus. I utgangspunktet vil jeg helst slippe å drasse med meg alt mulig, og jeg blir psykotisk når jeg tenker på enkelte turer der jeg har lagt i vei med to-tre bæreposer i en hånd, stangbagen på ryggen, sammen med kamerabag, nat og drikke for noen timers fiske. 

Hovedgreia med å oppgradere til en større boks, er ikke nødvendigvis å få med alle de ettusennihundreogførtien tacklene jeg har liggende, men stort sett å ha alt på en plass. Om jeg får plass til mat og drikke, agn, tackelmapper, søkker, kamera og alt det øvrige oppi boksen, er jeg innafor. 

Boks med lokk
Den første tingen jeg gjorde, var først og fremst å hengsle lokket til boksen, så ikke lokket flagrer av gårde med første vindkule.

Bak på boksen har jeg skrudd fast ei trelist av en 2x3-plank som ble festepunktet for to hengsler. 
På fremsiden var planen klar: en kjapp og enkel anretning som lar meg klaske lokket god nedpå boksen uten tull. Nok en gang; i rotekassen til svigerfar fant jeg det jeg lette etter. 

Foran på boksen har jeg montert en enkel låsedings som hindrer lokket fra å åpne seg ufrivillg.
Enkel, avtagbar stangholder
Noen ganger er tripoder, rod poder eller andre stangstativer et sant herk å få med seg, og er gjerne noe man helst ikke vil dra med seg på klatreturer. Selv om jeg som oftest har tripoden i en stangbag sammen med kystmeitestengene, er den likevel litt overflødig - særlig til det lettere fisket. Løsningen min er derfor en stangholder som opptar lite plass nedi seat boxen, og som skrus fast på utsiden. Resultatet er en kjapp, enkel ordning som man kan sette opp hvor som helst, seat boxen kan man jo sette hvor som helst!
 
Et buet beslag, en hjemmemekka vindeskrue og gjengemutter på innsiden gjør det mulig å feste en banksticken til seat boxen i en fei. 
Selve bank sticken er mekka sammen i ei dritfart. En gjennomtrengende bolt uten hode i et kobberrør, to skiver, to vindemuttere og to gjengedingser som passer til nappvarslere er alt som skal til. 
Kobberrøret stikkes ned i beslaget, vindeskruen tightes og vipps - seat box med innebygd stanghviler. 
Foreløpig ligger den hjemmelagde banksticken med de to gule stanghvilerne løst nedi seat boxen, men på sikt har jeg svært lyst å få til en klipsløsning i lokket. Ute av veien, frem til jeg trenger den. 

Oppbevaring og transport av søkker
Etter mange år med prøving og feiling, har jeg ennå ikke blitt fornøyd med de valgene jeg har tatt vedrørende søkker. Jeg vil ha orden og system, og gjerne en oversikt som gjør at jeg vet nøyaktig hva jeg har. Ei gammel toalettveske har gjort nytten en stund, men rustne glidelåser og bedriten lukt i stoffet er mer enn jeg gidder å tolerere. Løsningen ble da fastmonterte søkkehengere på veggene på seat boxen. 1,4mm mono, dobbelløpede crimps, og splittringer som er tredd inn på de innvendige boltene har fungert over all forventning. 

På innsiden av boksen har jeg brukt den resterende bolten fra 2x3-planken til å spenne opp en stump tjukk sene. Her skal søkkene henge. 
Søkkerekka henger strategisk til mot ryggen av kassen, for bedre balanse når man er ute og går. 
På den høyre veggen i seat boxen har jeg montert en søkkerekke til. På disse to rekkene fikk jeg plass til 9stk Breakaway Flattie-bly og 3stk mindre gripesøkker, samt et par plæine i tillegg. Dette holder lenge. 
Nok en gang; bolten fra 2x3-planken med de to søkkerekkene. 
I skrivende stund har jeg montert et par rekker med foamtape bak søkkene som hindrer at søkkene slår inntil boksen, og er svært særkomment å ha når man kjører bil på humpete skogsveier.

Oppbevaring av verktøy
De innvendige boltene gir muligheten til å kunne bruke de som knagger, og en mutter holder de på plass. 

På det resterende av rekka fikk jeg til og med plass til ei lita saks og "blåskjell-kniven" min, og en liten skrue som hindrer disse to å skli ut. Her kommer det en vingemutter etter hvert. 
Utstyrshylle og "verktøykasse"
Særlig agnstrikk, agnnål, kniver, småsøkker og lignende har en fantastisk evne til å forsvinne i løse lufta, og trenger en plass å ligge. Samtidig er småbokser med glidebommer, Impact Shield-adaptere, Imps og lignende sånt som som regel blir liggende i bunnen av seat boxen, gjemt under "alt annet" og ute av rekkevidde. Det er her utstyrshylla kommer inn i bildet. 

På et firkantet PVC-rør har jeg fjernet den ene veggen, og skrudd den fast på innsiden av fronten av seat boxen.  Dette er ei slags utstyrshylle til ting jeg trenger for hånden. Ideelt sett vil lokket på seat boxen også erstatte den manglende veggen når lokket er nede. 
Klar for oppfylling
Oversiktsbilde av innsiden. Til venstre i bildet har jeg skrudd fast en rull med 40lb rød Amnesia. Dette er sjokkfortommen jeg bruker til allround kystmeite med bly opp til ca 115gr. Denne er alltid greit å slippe å lete etter. 
På bildet over har jeg allerede spart inn plass i mangel av en boks eller bag til søkkene, for de henger jo på veggen. Og så begynner jeg å fylle boksen med det jeg trenger av kystmeiteutstyr. Første jeg gjør, er å fylle utstyrshylla.

I lengeretningen fikk jeg akkurat plass til 2 bokser med Spice Allround og 3 bokser med Spice Torsk. 
For å spare plass, har jeg vakuumert noen svamper å ha i seat boxen. Det er alltid greit å kunne skrubbe hendene fri for uhumskheter. 
I sammentrukket tilstand i en vakuumpose tar svampene bare noen millimeters plass ved siden av Spice-boksene i utstyrshylla. Oppi hylla fikk jeg også plass til et par agnnåler og agnstrikkruller.
Tommestokken snek seg inn bak søkkerekka, og står der frem til jeg trenger den. 
Og så kan resten av seat boxen fylles. Til venstre en sammenleggbar silikonboks med lokk til agn, i tillegg til de to tackelmappene.
Deretter de to buzzer barene til tripoden. 
Og til slutt snellene. 
Dette er seat boxen så langt, og det gjenstår mye gadgets og duppedingser. På sikt vil jeg prøve å montere snellene i clips i lokket for å hindre slag og spare volum i bunnen. Og ikke minst må jeg skaffe meg en bæremeis til seat boxen så jeg får merakkelet på ryggen.

Stay tuned! 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar