fredag 27. mai 2016

Et par custom-shader til moder'n


For en stund tilbake kom mamma med et ønske om noen custom-jigger til Saltstraumen. Hun hadde fått nyss i prosjektene mine, og satte meg på en liten prøve. "Ikke for store, men heller ikke for små. Grønne, og ikke for tynne. Halvtunge, men ikke for lette" - sa hun. Det ble en liten utfordring, men resultatet ble ganske greit likevel.



Som en liten forsmak på hvem moder'n er, skrev jeg for en stund tilbake en liten sak om henne. Den kan leses ved å klikke her: En liten hyllest til "ho mor". Her kommer det frem at hun har en forkjærlighet for mellomstore shadjigger til torskefisket i Saltstraumen, og jeg - som pliktoppfyllende sønn - gjør et iherdig forsøk på å fremstille et alternativ til favoritten hennes, som er en grønn Storm Wild-Eye-shad på 43 gram og 13cm.


Total lengde på 12,5cm og 41 gram for være nærme nok...
Foto; Lasse Bøe/mobil
Custom-shadene til moder'n
Foto: Lasse Bøe/mobil


Jigghodeforma til 11-centimeterne produserer jigghoder på rundt 20 og 30 gr.
Foto: Lasse Bøe/mobil

Jeg lagde også en tyngre og større variant, her er vekta 75gr og total lengde på 16cm.
Foto: Lasse Bøe/mobil


Klistreøynene kunne være en tanke større for å matche de øvrige proporsjonene.
Foto: Lasse Bøe/mobil


Kroken jeg har brukt i jigghodet på både 75-grammeren og 41-grammeren er Sakuma Manta Extra 6/0, og bøyd ståltråd til hempe. Fargen er grønn neglelakk rappa fra kosmetikken til samboeren min, og fått et strøk med neglelakk-forsterker over.

Som en liten kuriositet lagde jeg en annen variant, en rake motsetning til den grønne 41-grammeren.

Gul buk og svart rygg - torsken må jo bare elske disse!
Foto: Lasse Bøe/mobil
Jigghodet her er dekorert i klassisk barnehageånd: et tynt strøk med klar neglelakk over nystøpt og avkjølt jigghode), og så drysset på gull-flakes. Etter tørking fikk jigghodene øyne og et lag med neglelakk-forsterker.


Og selvfølgelig en gobit til fatter:











Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar