søndag 11. desember 2016

Desemberhelg med mye kystmeiting

Desember har vært en svært produktiv kystmeitemåned for min del, og jeg kan ikke huske sist jeg hadde så mange fisketurer i løpet av en uke. Jeg brukte faktisk hele den tredje helga i advent bak tripoden og kystmeitestengene, og fikk mye frisk luft.





Fredag 9. desember - bitevillige skater
I søken etter andre arter enn skate, fiska Ronny og jeg på en gammel skateplass som har levert litt av hvert de siste årene. Som skateplass har den levert dårligere og dårligere, og vi håpet på litt forskjellige arter og muligheter for matfisk. Så feil kunne vi ta.

Plassen har jeg fisket mye på tidligere, og har jevnt over vært en habil piggskateplass. Jeg alene har fått rundt et sted mellom 30 og 40 piggskater her, men de siste årene har skatene blitt treigere og treigere her. På en annen side har plassen vist seg å være en OK kveiteplass, og jeg har fått 7-8 kveiter som bifangst her. Av vanlige bifangster på plassen nevner jeg hvitting, torsk, lyr, diverse leppefisk, sandflyndre, skrubbe, rødspette og knurr.

Jeg nedskalerte både tackler og kroker fra de vanlige skatetacklene i håp om å treffe på noe annet enn skate. På den ene stanga hadde jeg et vanlig flatfisktackel, på den andre et pulleytackel med en 2/0-krok. Ronny kjørte med to pulleytackler med henholdsvis 6/0- og 3/0-kroker.

Det gikk ikke mer enn noen minutter før det nappet på stengene til Ronny.
Foto: Lasse Bøe

Første fisken på land var ei knøttlita skate.
Foto: Lasse Bøe
Det så lenge ut til at Ronny var dagens mann, og hadde ikke mindre enn 3 skater på land i løpet av det første kvarteret. De tre skatene var støpt i samme form, og vi hadde tydeligvis kommet til skate-barnehagen.

Til orientering; Ronny bruker størrelse 44 i sko.
Foto: Lasse Bøe
Det gikk kast i kast i kast i kast utover formiddagen, og vi kom ut av telling når skate nummer 16 (!) hadde hatt en tur på land og blitt satt ut igjen. Vi fikk flere etter dette og. Snittstørrelsen var skuffende lav, med den største på rundt 3-4kg kanskje.

Etter en stund kom Helge tuslende med elskerinna si Molly og ville fiske skate, og Ronny måtte hente kidsa i barnehagen. Etter at Ronny dro, fikk jeg et par skater til, og vi havnet på rundt 20 skater på land den dagen.

Lørdag 10. desember - utforsking av nye plasser 
På lørdag ville Ola ut og fiske skate igjen, og ville prøve en ny plass. Denne plassen er godt gjennomtestet av Karmøys hardbarkede kystmeitere i flere år, men han hadde aldri vært der før. Ikke jeg heller, for den saks skyld.

Ola startet med å dra opp en agnsei, før en skatefant plukka opp agnet hans.
Ola kjører skate.
Foto: Lasse Bøe 
Første skata på land var temmelig fin - 4,1kg veide denne.
Foto: Lasse Bøe
Det gikk lang tid før det på nytt var napp på stengene til Ola, og ei ny skate kom til syne i overflata.

Rå skapninger, altså!
Foto: Lasse Bøe
Denne var en tanke mindre enn den første; 3,97kg. 
Det skjedde ikke så mye mer her. Jeg fikk en liten lyr og unngikk så vidt å blanke. På veien hjemover fiska vi et par timer på Susort-kaia og fikk sandflyndrer, blåstål, rødnebb og sypike.

Søndag 11. desember - 
Søndagen var jeg på plass igjen - denne gangen med Arild Haga. Vi fiska på Alvestadkroken på jakt etter det som skulle bite, og ganske snart ser jeg noen bevegelser i stanga mi. Opp kommer den usannsynlige arten piggskate...

Skate nummer tre eller fire fra denne plassen.
Foto: Arild Haga

Etter dette skjedde det minimalt. Arild fikk et par hvittinger, før det til slutt ble ei piggskate på han og.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar