torsdag 16. juli 2015

Lange kast med lette tackler

Det lette bunnmeitet etter flatfisk, fjesing og andre småarter fascinerer meg. Har prøvd meg frem til mange tackler som passer mitt fiske og min fiskemetode - blant en enkel gliderigg med en opphenger, og helst dandert med en bunke perler og spinnerblader! Det gikk ikke lang tid før jeg falt ut av tellinga over hvor mange skrubber og ikke minst rødspetter som har vært på land på denne riggen - fisket aktivt, selvfølgelig. Likevel er det ikke rare kastelengden man får med snaue 20gr - lange fortommer og blafrende agn stjeler endel meter man helst ikke skulle vært foruten, spesielt på grunt vann.

(Publisert på bloggen The Rig Wallet 24. mai 2012)

Til det tyngre kystmeitet bruker jeg mye baitclips og andre hjelpemidler for å komme meg over de lengdene man normalt når med et vanlig kystmeitetackel som tokroks paternoster, som stort sett er forbehold nærmeitet. Jeg har forsøkt endel med å videreutvikle avanserte, tyngre tackler over til det lette fisket med feeder- eller matchstenger, og kommet frem til noe som fungerer svært godt.

Pærebly, splittring og den geniale Breakaway Cascade-svivelen - allsidig kystmeitebly med baitclip!

De første forsøkene gikk ut på å bruke Breakaways Imp som baitclip, men det blir feil i mine øyne - proposjonsmessig. Det blir klumpete å knyte Imp på så lette tackler som 0.30mm og 0.35mm, og jeg liker å gjøre tackelet så anonymt som mulig, og heller "sprite" opp krokfortommene litt med perler og dims.


En enkel pulleyrigg av 0.35mm mono, str. 1 Kamasan B950U og en fristende makrellstrimmel.


Pulleyriggen er ferdig nedklipset, og agnet kan kastes mye lenger enn normalt.

Klart det er noen fordeler og ulemper med alt, men jeg har stort sett bare funnet fordeler - lange kast, forholdsvis anonyme tackler og god agnpresentasjon. Ulempen er at baitclipset løser ikke ut kroken automatisk ved nedslag, men dette løses greit ved å dra og slakke litt når tackelet har truffet vannet.


Noen hakk grovere bly, men fremdeles innenfor den lettere sjangeren av kystmeitet. Baitclipet er en Sakuma Swivel N' Clip str. 5.




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar