onsdag 13. januar 2016

Etter torsken, 8 januar 2016

Fredag 8. januar 2016
Utpå ettermiddagen hadde jeg endelig tid, lyst og trua til å ta i stengene for første gang i år. Siste halvdel av 2015 bestod av begredelig få fisketurer, og jeg hadde mye å revansjere. I år har jeg lyst til å følge hva årstidene har å by på, og dermed fiske med målrettet etter hvilke arter som vanligvis gjør seg gjeldene for årstiden. Vinteren byr ofte på et brukbart torskefiske, og det var med et par-tre sommerfugler jeg heiv utstyret i bilen og satte kursen nordover mot Karmsundet.




Den sure vinden gjorde at jeg stod og vurderte situasjonen. Tanken på varm kaffe foran TV-en fristet mer enn neglebitt i 4 minusgrader og 6-7 m/s vind. Jeg forbannet meg selv for min egen feighet, og røska tripoden ut av bakluka. Selve opprigginga tok tid, og jeg var ikke lenger sikker på hvor jeg hadde lagt alle remediene jeg pleier å ha med. En stund klødde jeg meg i hodet og var passe irritert over å ha glemt de to buzzer-barene til tripoden hjemme. Alternativ to ble derfor å hvile stengene inntil en stein, og det var ikke før jeg åpna seat boxen at jeg fant ut at jeg hadde kuttet litt av lengden på buzzer-barene. Nettopp for at de skulle passe i seat boxen, for det var der de lå. Løk.

Første venteminutt 2016 er i gang.
Foto: Lasse Bøe
Planen var klar. Ei stang med et pulley-tackel med en 4/0-krok og en halv tobis på, og en annen med et tokroks nedklipset paternoster med 2/0-kroker agnet med mindre tobisbiter. Agnet på pulley-tackelet hadde fått dyppet seg i Attraqua Spice Torsk, mens en av krokene på paternoster-tackelet var tilsatt Attraqua Spice Allround. Den andre kroken var agnet med tobis uten tilsetning. Etter en stund skulle systemet byttes på, slik at hvert agn fikk sjansen. Her skal det testes.

Medium stort tobisagn, Attraqua Torsk Spice og BioGlow agnstrikk.
Foto: Lasse Bøe

Det skulle vise seg å bli en fangstrik førstetur for året. Den totale fangsten var 15 torsk (0,6-1,5kg), 6-7 hvittinger (0,6-0,7kg) og fem-seks krabber. Det mest interessante var at 14 av 15 torsk hadde valgt Spice Torsk, og den siste hadde spist tobisbiten med Spice Allround. Hvittingene var mer begeistret for Allround-pulveret, mens krabbene ikke hadde noe mønster.

Krydder på tilværelsen.
Foto: Lasse Bøe
En av mange torsk som digga Spice Torsk.
Foto: Lasse Bøe
Gøtt å værra i gang!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar