fredag 30. september 2016

Piggvar til legevakten, 20. september

Mot slutten av september kom endelig et lite drypp av sommer til Vestlandet, og med det nye muligheter for å lufte kystmeitestengene. Tirsdag 20. september tok jeg og legevakten på oss rollene som servitører på Sandvesanden, der vi bød piggvaren på frokost.





I jobbsammenheng treffer jeg mange spennende mennesker, enten de er tjenestemottakere eller samarbeidspartnere. Dette innebærer blant annet et tett samarbeid med legevakten på Karmøy. Her traff jeg Ronny. Han er sykepleier, og vi fant raskt bindeleddet i en gryende fiskeinteresse. At han er barndomskompis med Hooked-redaktør Endre Hopland og fisker med sistnevnte jevnlig, forteller meg at verden er liten, fotballen er rund og at her er det rom for å fiske mer enn laks på sluk og sei på gummimark.

Noen stor artsfisker har Ronny likevel aldri lagt skjul på at han er. Den genuine interessen for fiske er dog likevel til stede, og derfor ble jeg selvfølgelig med når han ville ut og fiske piggvar. Kall det gjerne en teambuilding-tur for Nattpatruljen og Karmøy legevakt.

Jeg plukka opp Ronny på veien til Sandve. Selvsikkert hadde jeg garantert fangst av piggvar, og det nydelige været med lite dønninger og en stekende morgensol var tydelige indikasjoner på suksess.

Jeg instruerer Ronny raskt i hvordan man knyter et par greie piggvartackler, mens jeg går i gang med å lange strimler av makrellen og horngjelen jeg hadde tatt med. Selv ville Ronny prøve med reke. Det skulle senere vise seg å være lurt.

Piggvaren satt likevel langt inne. Det gikk en time og nærmet seg to før den første fisken var på land - signert Ronny. Et lite tefat av en piggvar er i de aller fleste tilfeller lite å gaule for, men den første av arten er alltid hellig. Og tar jeg ikke tar feil rekker Ronny å dra opp sin andre piggvar før jeg lander min første.

Ikke stor, men nydelig. Fisken altså. 


Når vi til slutt pakket sammen sakene, hadde flere små piggvarer vært oppe og hilst på oss. Som seg hør og bør plukket guiden de fleste, men Ronnys fascinasjon for disse vakre, trillrunde flatfiskene vitner om en tur med full uttelling likevel.



2 kommentarer:

  1. Konge at vi var på teambuilding,kan vi fakturere Karmøy kommune for turen da tror du?

    SvarSlett
  2. Ja, klart det! Så lenge fakturaen ikke inneholder utlegg for snus og lignende, vel og merke...

    SvarSlett