onsdag 15. februar 2017

Grand Slam på Valentine's Day

Bryggefisket er for meg selve startskuddet på flyndrefisket, og det er her jeg lodder stemningen for hvor flyndrene befinner, Februar er en god måned da flyndrene begynner å bli rognstinne og klare for gyting, og i denne perioden har man gjerne større muligheter til å komme i kontakt med de større eksemplarene.





Grand Slam på Valentine's Day 
Vi skriver midten av februar - til og med på selveste Valentine's Day -  og det er på tide å ta den første målrettede turen etter flatfisken. Ola plukker meg opp kl 0800, og etter et raskt pit-stop er vi på vei til Stord der vi hovedsaklig skal bruke dagen på flytebryggene på jakt etter lomre, fløyfisk, steinbit og rødspette. Som en backup-plan har vi prima kystmeitemuligheter i området om flytebryggefisket slår feil.

Upåklagelig vårvær - vindstille, stekende sol og noen små, flaue minusgrader. Slikt blir det selfier av
Foto: Lasse Bøe

Vi sanker litt blåskjell på vei utover flytebrygga. Jeg føler meg nærmest naken uten blåskjell når jeg jakter flatfisk, og om man legger til kokte reker, blåskjell og lodde har vi tatt våre forhåndsregler hva agn angår.

Den første fisken på land er som forventet en fløyfisk, og etter en rask foto-shoot kan jeg konstatere at 1/3 av det jeg liker å kalle "Stord Grand Slam" allerede er i mål. De to øvrige artene er lomre og rødspette. Disse tre artene er en god markør for at våren er i anmarsj, og å lande en Grand Slam er alltid gjevt.

Beskjeden av størrelse. Fløyfisken, altså. Men du verden for en artig fisk.
Foto: Ola Gismervik 
Neste fisk på land er igjen en forventet art, og ei lita lomre blir dokumentert med et par bilder før den blir gjenutsatt. 2/3 av Grand Slamen er sikret på to nedslipp, mens rødspetta lar vente på seg.

Lomre er en fremragende matfisk, men denne ble satt tilbake for å vokse seg litt større.
Foto: Ola Gismervik

Etter dette våkner sandflyndrene til liv, og Ola får til slutt kroket en sei. Midt mellom sandflyndrene kommer også en liten hvitting på land, og vi noterer fem raske arter. Likevel er det forholdsvis treigt, og etter noen timer blir vi enige om å kystmeite litt lenger nord på øya.

Vel fremme rigger vi oss opp med to stenger hver. Jeg har fristet Ola i flere år med gjentatte kloskatefangster jeg har hatt på denne lokasjonen, og det er selvfølgelig en ønsket art. Derfor er agnene og krokstørrelsene på tacklene vi kaster ut med håp om å treffe på en kloskate. Tacklene er likevel ikke av samme kaliberet som vi bruker til piggskate, som stort sett ekskluderer det meste op grunn av de store krokene og ditto agn. Kloskatetacklene er mer rettet mot bifangster av sandflyndre, rødspette, skrubbe og andre interessante arter med litt mer beskjeden munn.

Jeg lander raskt to bælfeite sandflyndrer.

Sandflyndrene er rognstinne, og klare for gyting. Denne veide 610gr, og hadde ikke vært i nærheten uten rogn i buken.
Foto: Ola Gismervik 
Etter de to kjappe sandflyndrene er det stille i flere timer uten et eneste napp, og vi bestemmer oss for å bryte opp og heller avslutte med bryggefisket igjen. Ola er hypp på å prøve seg på en rognkjeks vi fant innerst ved flytebrygga, og jeg er gira på å fullføre Stord Grand Slamen min.

Kort fortalt ble det ikke rognkjeks på Ola, mens jeg fikk på land ei trollkrabbe og ei taskekrabbe.

Trollkrabbe er et yndigt fotoobjekt. Det samme er Ola som knipser bilder av yndige fotoobjekter.
Foto: Lasse Bøe
Den siste fisken på land, er den etterlengtede rødspetta mi, og jeg kan konstatere en Grand Slam på årets første tur.

Med rødspette som 3/3 av Stord Grand Slam, er jeg godt fornøyd med årets første bryggemeitetur.
Tipper denne veide rundt 1200gr, eller 1,2kg om man liker desimaltall.
Foto: Ola Gismervik
Det endelige regnskapet for dagens fangst viser 5-6 lomrer, 2 fløyfisk, 6-7 sandflyndrer, 1 hvitting, 1 sei og 1 rødspette

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar