lørdag 15. august 2015

Delalande GT-Shad og litt om stingertackling

Som et hurtigprosjekt der jeg rett og slett ikke hadde tid til å lage min egen prototyp i tre, måtte jeg krype til korset og kopiere et allerede eksisterende jigghode. Valget falt på et 80gr jigghode med fiskeform fra franske Delalande, som har en enkel og profilriktig fremtoning på en liten bunke med shads som jeg fant i ei restekasse for en haug med uker siden.

Delalande GT-Shad jigghode, kjapt og gæli'
Jobben i seg selv var enkel og grei; klippet først av jiggkroken et stykke før krokbøyen, trykket jigghodet halvveis ned i flattrykt plastilina, og ved hjelp av en skalpell og en curette fikk jeg renset jigghodet for plastilina. På denne måten ble det ingen synlig søm mellom de to jiggformene, samtidig som kjipe plastilinabiter lager "kviser" eller ujevnheter ikke kommer frempå det til slutt ferdigstøpte jigghodet. Smørte med en pensel et tynt lag med vaselin over jigghode og plastilina før jeg helte RTV-silikon hover. Når det hadde herdet, demonterte jeg forma og fjernet plastilinaen fra den første halvdelen. Ny påføring av vaselin og silikon. Etter ca et døgn var formen ferdigherdet, og fikk en time i stekeovnen på 200grader for å herde videre.

Hurtigform av RTV-silikon, der masteren er et særdeles godt brukt jigghode fra franske Delalande. 
Når man gjør det på denne måten, altså at man klipper kroken, sitter man igjen med flere muligheter. Man kan enten støpe inn en dedikert jiggkrok eller man kan støpe inn en egnet krok av eget ønske, og forme ei hempe som matcher den eksisterende hempa.

Shadjigg fra Behr (?) med nystøpt jigghode. Modellen er gjenskapt fra Delalande's GT-Shad. Her med en innstøpt Sakuma Manta Extra 6/0. Totaltlengde på rundt 17cm.
Alternativt kan man bøye til en ståltråd slik at denne danner både krok og hempe i ett. Ståltråden som ligger i kroksporet i støpeforma kjøres deretter inn i jiggkroppen, gjerne med de 5-6 ytterste millimeterne bøyd i en 60graders vinkel for å danne en slags mottaker.

Stingertackling
Gjøres det på sistnevnte måte, må man rigge til et stingertackel som festes i hempa på jigghodet. Ved hjelp av dedikert crimpeutstyr som en swagger og doble metallcrimps, kan kroken plasseres nøyaktig hvor man vil på jigghalen. Jeg bruker ofte wire som stingermateriale, mye på grunn av at de fleste shadene jeg rigger, er med kveite i tankene.

På medium store shadjigger opp til 20cm blir gjerne stingere av 1,4mm mono og lignende litt klumpete og uproporsjonert i forhold til størrelsen på jiggen, og her bruker jeg wire fordi jeg kan gå ned i tykkelse. En wirefortom på 0.40-0.60mm ser bedre ut og er smidigere å ha på slikt, syns jeg.

Jeg lagde mine kopierte GT-shader med begge variantene, der den første varianten har innstøpt krok og den andre er rigget med et stingertackel. For å være litt pertentlig er riktignok et stingertackel i utgangspunktet et tillegg på en shadjigg med allerede innstøpt krok. Ved visse tilfeller er fisken vrien, og napper i paddle-tailen på shaden. Her har stingertackelet sin misjon der man kan velge hvor tilleggskroken er plassert. Bak mot halen, under buken, på en av sidene, osv.  .

Innstøpt krok i jigghodet. 
På jigghodene med innstøpt krok har jeg brukt Sakuma Manta Extra i størrelse 6/0. Denne kroken stoler jeg blindt på, og har et stort krokgap som gjør at det er god klaring mellom ryggen på shaden og krokspiss- og bøy. I tillegg er dette en Aberdeen-krok, noe som gjør at den har et langt skaft, og er svært godt egnet til slike oppgaver.

Enkelt og greit stingertackel, med crimpet monofortom. 
Stingertackelet på jigghodene uten innstøpt krok består av 1,0mm monosene, en passende stor svivel og en splittring. Sistnevnte er bindeleddet mellom stingertackel og hempa på jigghodet. På denne type tackel foretrekker jeg en kortskaftet variant som Mustad Big Gun i str. 2/0. Har brukt disse endel tidligere til fiske med medium store agnfisker både på den tiden man kunne fiske ål med god samvittighet og til frilinemeite etter lyr med enten hele eller halve agnfisker. En såkalt live bait-krok i matchende størrelse er glimrende.

For å enkelt feste kroken til jiggen, har jeg ved hjelp av fluebinderutstyret mitt bundet fast en mindre krok til krokskaftet. Den lille kroken kan være av hvilken som helst kvalitet, og siden den kun er der for å holde jiggkroken inntil jiggkroppen, fant jeg en boks med Biltema-kroker som passet greit til formålet.

Dette stingertackelet ble en smule for langt, og kroken havnet litt for langt bak mot paddle-tailen. Ønsket plassering vil være å feste kroken i jiggkroppen rett foran "hakkene" i halen. 

Den store fordelen med et stingertackel er todelt. I de fleste tilfeller er shadjiggen borte fra tanngarden på fisken som har funnet jiggen fristende, og man sparer jiggen for slitasje. Jeg har ikke tall på hvor mange jigger jeg har kassert opp gjennom tidene, og det er ingenting som er så irriterende som når torsketenner filer over dyre gummijigger.



Samtidig vil man slippe unna brekkstangeffekten i et jigghode med innstøpt krok, og man kan kjøre fisk direkte på stingertackelet. Jiggen blir også noe friere uten kroken midt i gummien.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar