onsdag 22. juli 2015

Jiggprosjekt, del 3

Prosjektet går sin vante gang her i gården, og jeg har benyttet omtrent hvert eneste ledige øyeblikk til å jobbe videre. Har blitt helt hekta på utforming, spikking, støping og design av mine egne kreasjoner, og i går kveld kunne jeg endelig begynne å støpe første halvdel av jigghodeforma til Saltstraumen-shaden.

Les de to første delene av prosjektet her; Jiggprosjekt, del 1  og Jiggprosjekt, del 2

Det siste jeg gjorde i del 2-innlegget, var å gjøre klart til støping. Jeg hadde trykket halvparten av jigghodet ned i plastilina, og laget en ramme rundt av lego-klosser. Gårsdagens første gjøremål, var å smøre forma med vaselin. Deretter blanda jeg silikonbasen med katalysator.

RTV-silikonen jeg bruker tåler høye temperaturer, og er egnet til blystøping. 


Silikonbasen må blandes med en katalysator i blandingsforholdet 10:1. De to småboksene er vaselin som brukes mellom formene for å sikre at man får todelte former fra hverandre.

Da jeg var litt for hissig på grøten, droppa jeg utregningsprosessen av volumet i forma. Det resulterte i at jeg blanda over dobbelt så mye silikon som jeg trengte, og starta med masse svinn. 170gr base og 17gr katalysator var et godt stykke i overkant av hva jeg trengte. Likevel nyttig lærdom.

Når forma ble fylt med ferdigblandet silikon, passet jeg på å helle i det ene hjørnet for å unngå luftbobler i forma. Dette gikk nogenlunde bra, men på overflata var det likevel endel småbobler som hadde steget. Det henger nok sammen med at jeg var litt for kjapp med sammenrøringa av base og katalysator.

Et halv døgn senere kunne jeg snu forma opp-ned, og fjerne plastilinaen. Jigghodet hadde fått en perfekt avstøpning! 
Etter litt fjerning av smårusk i kantene og oppi forma, var det klart for å støpe neste del. Denne gangen blandet jeg bare 100gr base og 10gr katalystator. Det viste seg å være akkurat nok.

I kveld kunne jeg fjerne legoklossene og forsiktig dele de to formene fra hverandre.

Et par steder langs overgangen måtte jeg til med en skalpell og fjerne sammenherdet silikon. 

Og vips! 
¨
Må si meg meget godt fornøyd!

I skrivende stund ligger formene åpnet til tørking, samtidig som de to halvdelene skal få herde enda litt til. Et ekstra tips jeg har fått, er å steke formene på 200grader for å frigjøre eventuelle avgassinger.


Ferdig jigghodeform av silikon - mangler bare hellekanal og eventuellt luftekanaler.

Et par småting i etterkant av prosessen har gjort meg litt etterpåklok. 
- Bruke pensel ved påføring av vaselin mellom formene, og ikke fingrene. Formene hang fast enkelte steder, og dårlig spredning på vaselinen gjorde at ikke alle detaljer ble plukket opp, og var nærmest overfylt. Mottoet er: mindre vaselin, bedre spredning.
- Bruk hansker når man holder på med dette, for det er et vanvittig klin og vanskelig å få av fingrene!
- Være bedre forberedt. Ha alt man trenger i en armlengdes avstand for å unngå søl og drit. 
- Silikonen kan godt stå 10 minutter før den hives i forma for å få ut luftbobler. 
- Forhåndsmåle volumet på støpeforma før utblanding av silikon.

Etter to blandinger av silikon har jeg endel ferdigherdet silikon som enten går i søpla, eller brukes til noe smart. Jeg kommer nok til å klippe opp silikonen i bittesmå biter for å øke volumet på større støpeformer senere, og dermed redusere svinnet og samtidig bruke opp "sånt som ligger og slenger".

Hællæmåne så artig!


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar