søndag 19. juli 2015

Jiggprosjekt, del 1

Det siste året har jeg blitt mer og mer gira på å lage mine egne shadjigger - akkurat slik jeg vil ha dem. Franskmennene og svenskene har gjort dette i årevis allerede, og jeg har tilbrakt mangfoldige timer med laptopen på fanget og søkt rundt etter alle mulige måter å gjøre dette på. Det finnes mange timer med godt håndarbeid på Youtube, og det mangler ikke på steder å hente inspirasjon fra. Hos våre svenske naboer har Google-søkene "gjuta jigg" og "göra egna jiggar" gitt masse tips, mens franskmennene har gitt meg mye bra tips ved søkene "moule leurre souple" og "fabrication moule pour shad".

Jeg vil i hovedsak lage to, kanskje tre shadjiggtyper. Hovedprioriteten ligger i en Saltstraumen-shad, som skal kastes fra land mot kveite og torsk. Her vil jeg gjerne ha en shad som inkludert vekten av jigghodet er rundt 100-110gram. Denne ønsker jeg skal være rundt 18 centimeter lang, og ha den klassiske paddle-tailen som shadjigger oftest har.

Jeg begynte å tenke ut hvordan jiggen skal se ut, og hvordan jeg vil lage den. Ved en tilfeldighet kom jeg over rørepinner til maling, og tenkte disse måtte være perfekte til litt hobbysyssel. Ved hjelp av superlim kunne trestrimlene limes lag-på-lag, og dermed få et godt utgangspunkt uten for mye saging.
Enkelt og greit materiale å lage en "master" av.
På denne måten kan rørepinnene limes sammen til en avlang trekloss. Rørepinnene kappes på forhånd opp i ønsket lengde - og gjerne i en viss tapering. Slik vil man allerede ved det første stadiet sette grenser for mye "magemål" man ønsker at shaden skal ha. Jeg starter ved å legge de lengste rørepinnene først. Det er disse som skal bli ryggen på shaden. Tre-fire pinner er nok. Den neste pinnen er endel kortere, og deretter en enda kortere. Slik holdt jeg på frem til jeg hadde lagt åtte rørepinner sammen med superlim.
Tverrsnitt av åtte rørepinner limt sammen med superlim.
Og så begynner den i herdige spikkinga med knive for å lage kantene og overgangene mellom rørepinnene flatere. Ved hjelp av en sprittusj kan man lage seg en tegning av hvordan shaden grovt sett skal se ut. 

På dette stadiet hadde jeg pådratt meg ikke mindre enn fem vannblemmer i håndflata og på fingrene. Legg merke til pekefingeren!
Full lengde på shadkroppen. På øyemål er kroppen rundt 15 centimeter lang. Bakerst på shaden - der paddle-tailen etter hvert kommer - har jeg laget den litt bredere enn sporden. Dette for å gi paddle-tailen litt ekstra styrke og forhåpentligvis balansere gangen i vannet.
Spikkinga tar tid, og hver flis som kuttes av treklossen er en prosess mot det ferdige resultatet. Men det er ekte håndarbeid, det skal være sikkert og visst.

Etter at (den litt for sløve) kniven har formet shaden slik jeg vil, skal den pusses godt. For å hindre at pussepapiret ikke går over alle støvleskaft, har jeg markert midtlinja på shaden. Her sett underfra. Til høyre kommer jigghodet om en stund.
Sett forfra og mot paddle-tailen, som kan skimtes i øvre bildekant.
Halvannen rørepinne i bredde var passelig størrelse på paddle-tailen. Her gjenstår det litt sparkling og enda mer pussing med sandpapiret for å glatte ut litt. Blir paddle-tailen for smal, er det bare å lime på mer av rørepinnen.

Shadens fulle lengde.
Shaden liggende på siden. 

Nok et sidebilde. 
Og så er vi kommet til det som skal bli jigghodet til denne shaden. Det blir et skreddersydd hode tilpasset denne jiggen, og shadkroppens rektangulære front matcher jigghodets bakre profil. Ved denne prosessen syns jeg det var et greit holdepunkt å vite at selve shaden er åtte rørepinner høy - dermed måtte også jigghodet være åtte rørepinner i høyden.

Jigghodet har fått grovformen og et par runder med pussepapiret. Jeg har brukt en sprittusj til å markere midten av jigghodet slik at jeg ikke pusser skeivt. Ved senere anledning er midtlinja også til hjelp når en jiggkrok skal monteres. 

Jiggkropp og jigghodet sammen. Syns det ser bra ut, jeg?

Den markerte midtlinja er grei å ha når det helhetsinntrykket i shaden skal frem. Fremme ved "haka" på shaden vil jeg med tid og stunder pusse frem en litt smalere og spissere profil. 
Selve jigglaginga kan gjøres fantastisk mye enklere ved å ta en direkte avstøpning av en allerede eksisterende shad (eksempelvis Savage Gear's Cutbait Herring eller Giant Jigging Shad fra Storm). Da støpes jigghodet i enten gips eller silikon, for så deretter å gjøre det samme med selve jiggkroppen. Men det vil jo vært kopiering av andres arbeid, og det er vel ikke noe gøy? Min drivkraft er at jeg lager min egen kreasjon - basert på mine egne ideer, ønsker og en temmelig stor porsjon stahet og iboende faenskap.

Veien frem mot det ferdige resultatet er lang og det tar tid å komme dit, men på en måte er det helt i orden for meg. Ole Paus sa det, han. "Jeg liker at ting tar den tiden det tar". 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar