mandag 20. juli 2015

Jiggprosjekt, del 2

I dag har jeg hatt nok en dag ved bordet, og har hatt som målsetning å bli ferdig med jigghodet og klargjøre det for innkapsling i silikon. Jeg har fått tak i RTV-silikon som jeg skal lage en to-delt form til blystøping, men enda gjenstår det litt finpussing og mekking før silikonen kommer på bordet...

Utgangspunktet ser greit ut. Jeg har markert en sprittusj hvor "kantene" avrundtingene på jigghodet skal gå, og omtrent hvor ting skal være.




Les den første delen av prosjektet her: Jiggprosjekt, del 1.

Selve kroppen på shadjiggen er ferdig, og fått de siste pussingene før jeg kan støpe den inn i silikon. Det som tar tid og må prioriteres er jigghodet. Jeg lagde til to hemper av ståltråd som brukes til utløserspilene på gripesøkker. Den ene er ei kort hempe som på det ferdige jigghodet blir hempa sjokkfortommen er knytt i, mens den andre blir på det ferdige resultatet to pigger som kjøres inn i jiggkroppen. Det hadde sannsynligvis holdt med en pigg, men en ekstra pigg hjelper at jiggkroppen sitter bedre på jigghodet og ikke roterer.

Om det blir to pigger som kjøres inn i jiggen, eller om jeg bøyer ståltråden til en slags "shallow-skrue" er jeg ikke helt sikker på enda. Mulighetene er mange.
Sett bakfra er den største hempa gjerne litt skeiv, men litt forsiktig bending får den på rett kjøl.
På samme måte som ved festinga av ståltråden bak på søkket til festene til jigghodet, har jeg med et tynt bor i drillen to hull som hempa tres nedi, og sikret denne med superlim.


Sett forfra er festehempa på jigghodet noe skjevt, men dette kan reguleres ved endt prosess.

"Masteren er klar.
I et tenkt tilfellet er treklossen til venstre jiggkroppen, og hempa i jigghodet er klipt midt i buen og omgjort til to kroker som holder jiggkroppen på plass.
Med den endelige "masteren" av jigghodet klart og slik jeg vil ha den, er neste prosess å gjøre klar til å lage støpeforma. Den skal være av høytemperatur-silikon, som består av en base og en katalysator som blandes ut i forholdet 10:1 etter vekt. Det vil altså si at til 100gr base, skal det tilsettes 10gr katalysator. Hverken mer eller mindre.

For å kunne lage de to delene av forma så identiske som mulig, er jeg avhengig av å støpe halve jigghodet om gangen. Det løses ved å senke jigghodet halvveis ned i oppvarmet plastilina som er kjevlet godt ut.


Jeg starter med å lage et omriss av jigghodet, det første bakerst ved piggene. 
Ved hjelp av et egnet verktøy skaves plastilinaen bort slik at omrisset kommer frem. 
Ferdig omriss.
Så skal selve omrisset hules ut. Jeg passer på at uthulingen er litt for trang for jigghodet, og skaver heller litt og litt enn mye om gangen.

Grunnen til at jeg huler ut litt og litt fremfor alt på en gang er enkel. Skaves det for mye på sidene, blir det mellomrom mellom jigghodet og plastilina, noe som gjør at det ferdige avstøpet blir ufullstendig og lite korrekt. Jeg skaver akkurat nok til at halve jigghodet er nedsenket i plastilinaen. 



Det nærmer seg, men jeg må skave ut mer av omrisset på plastilinaen.

Noen få milimeter igjen, så er jeg fornøyd. Nok en gang er oppmerkinga av midten med sprittusjen til stor hjelp.
Perfekt! Her måtte jeg kompensere litt med ekstra plastilina ved å legge litt ekstra under bakerste hempa 

Når jigghodet er nedsenket i plastilinaen, begynner jobben med fjerne eller legge til småbiter av plastilina rundt jigghodet så den er så innkapslet i plastilina som mulig. Med dette kan man stå i dagesvis!


Litt hjelpemidler til utplukking av plastilina. Et gammelt treningssenterkort, uthulingsverktøyet og tannpirkere.
Det siste leddet i formlaginga er å lage vegger rundt jigghodet. Underlaget - altså plastilinaen - er nå fjernes så godt det lar seg gjøre fra ståltråd og jigghodet, og laget så glatt som mulig. Veggene og ramma av forma er av Lego. Et tips er å lage ramma først, for så å plassere den rundt jigghodet og deretter trykkes den ned i plastilinaen. Jigghodeforma er så godt som potte tett, men her og der vil minimalistiske striper av silikon trenge gjennom legoklossene. En bagatell.

Lego-ramma er lagt på plastilinaen og trykt ned.
Det siste jeg gjør, er å lage noen små fordypninger i plastilinaen. Når silikonen helles over i forma, vil disse fordypningene lage små "knotter". Når den andre delen av forma skal støpes, vil knottene gjøre at de to halvdelene settes sammen nøyaktig slik forma er støpt.

Bakenden på uthulerverktøyet mitt funker, men baksiden av et bor, er kulepenn eller lignende gjør jobben like bra. Legg forøvrig merke til formas venstre hjørne - dette er slett håndarbeid!

Den første delen av forma er klar for støping, men siden jeg ikke helt vet når jeg får tid til akkurat det, får prosjektet ligge og godgjøre seg på kjøkkenbenken til samboerens forargelse så lenge.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar