onsdag 13. januar 2016

Mer torskefiske, 11. januar 2016

Mandag 11. januar 2016
Med forrige tur friskt i minne var skuldrene litt senka, og jeg var enda mer gira. Jeg har ikke vært så gira siden Saltstraumen-turen i høst. Denne gangen var planen å dra litt sørover, og prøve etter enda større torsk i Bokn-området. Selv om jeg skulle sørover, måtte jeg likevel først nordover mot Amanda for å treffe Sturla og få overlevert noe mer Spice. Den gjennomsiktige brødposen med de fargerike pulver-bøssene som skiftet hender på parkeringsplassen utenfor Biltema en mandag morgen vekket nok litt oppmerksomhet, vil jeg tro.

Knallvær!
Foto: Lasse Bøe



Været er upåklagelig, og jeg kjente det rista i beina i det jeg dro føttene ut av bilen og planta de på bakken. Vindstille, 0 grader og en begynnende morgensol vekker kystmeiterinstinktet i meg.

Rigga og klar, og venter på napp.
Foto: Lasse Bøe
Tripoden ble rigga i ei dritfart, og stengene ble plassert ut. Her er i tillegg til større torsk sjanse for å treffe både pigghå, kveite og piggskate, så krokfortommene ble oppgradert fra 0,80mm til 1,0mm. Agnene var halve tobis på hver sitt grove pulley-tackel med 6/0-kroker. Det ene agnet skulle i tillegg få prøve seg med litt Spice Torsk på, mens det andre agnet skulle være plein tobis uten "juks". Utover fisketuren ble Spice Torsk og Spice Allround byttet på, men hovedhensikten var å ha den rene tobisagnet fri for Spice til en hver tid.

Finnes det noe bedre?
Foto: Lasse Bøe
Det var betraktelig treigere i dag, men bedre snitt på fiskene. Det ble med tre torsker, den største på 5-6 kg og alle ble tatt på Spice Torsk. Tilfeldighetene kan selvfølgelig rå, men Spice Torsk funker fordømt godt på torsken for tida.

Brukbar torsk i nærheten av 5 kilos-merket.
Foto: Lasse Bøe
Grei middagstorsk på rundt 2,5kg.
Foto: Lasse Bøe

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar